Meny
 

Løpetrening - bli en bedre løper

– Kroppen er designet til å løpe! Ofte er det hodet som setter begrensningene – ikke kroppen, forteller Trine Dowerdock, senterkoordinator og personlig trener på SATS ELIXIA. Les hennes tips til en bedre motivasjon og løpeteknikk.

  

Personlig trener Trine Dowerdock forteller deg hvordan du kan bli en bedre løper

 

Alle kan finne gleden ved å løpe hvis de ønsker, ifølge Trine Dowerdock:

– Løping er jo noe av det som er veldig tungt i starten, og det er kanskje der løpegleden stopper for mange – at man gir opp, forklarer Trine. – Det er ofte hodet som begrenser deg – ikke kroppen. Vil du bli en bedre løper, så fortsett å løpe! Bygg løpeformen gradvis, og sørg for å holde den ved like.

 

Lyst på nye treningstights? Les om hvordan du finner de perfekte løpetightsene her.

 

Løping - Tren utholdenhet og kapasitet

Det er to prinsipper i løping: utholdenhet og kapasitet. Utholdenheten er å holde motoren gående over lang tid. Kapasiteten er hestekreftene dine. – Desto bedre kapasitet, desto bedre fart holder du over en lengre strekning, forteller Trine. – Kapasitet har også med kroppens evne til å frakte oksygen inn og ut, noe du kan trene på med intervalltrening. Bedre løpeform får man også ved å trene de store muskelgruppene, som lår, rumpe og legger.  

 

– Løper man mye ønsker man ikke å bygge store muskler, men å holde seg lett. Baseøvelser som utfall, knebøy og markløft er veldig bra for løping. Husk også å trene kjernemuskulaturen slik at du opparbeider god stabilitet. Stabilitet i hofter, knær og ankler er også viktig for å unngå belastningsskader ved løping. Core og Yoga er supre gruppetreningstimer og er noe jeg anbefaler til all slags trening for å trene stabilitet og bevegelighet, forteller Trine. Shape, BodyPump og Power Step er også god styrketrening for løpere, og dyktige personlige trenere hos SATS ELIXIA kan også sette opp et treningsprogram for deg. 

 

Motiver deg selv med mål når du løper

Trine anbefaler alle å sette seg et mål: 

– Vi vet at noe av det viktigste for motivasjonen er å oppleve at man lykkes. Da må du sette deg realistiske mål, gjerne små delmål som du når litt etter litt. Løping er enkelt å måle, da du merker raskt om du er i bedre form, sier Trine. Selv elsker hun å løpe, og mener løping er den enkleste form for trening. – Løping kan gjøres hvor som helst og når som helst, alene eller sammen med andre. Det krever også lite utstyr, kun gode løpesko. – Gå for sko med god demping hvis du løper mye og langt, og varier gjerne mellom to ulike sko med litt ulik demping. Det bidrar til å unngå belastningsskader hvis du løper mye, avslutter Trine.

 

Sliter du med smerter i føtter, knær eller bein? Da trenger du kanskje å teste føttene dine og få spesialtilpassede såler.

 

En god løpeuke:

Vil du bli en god løper, anbefaler Trine følgende ukesopplegg:

  • En dag med en tøff intervalløkt.
  • En dag med moderat intensitet.
  • En dag med en rolig langtur.

 

Løpeteknikk - Trines tips til å finne løpeformen:

Kroppen vil alltid finne den mest økonomiske måten å løpe på, så man har gått mer bort i fra at alle skal løpe likt. Allikevel finnes det noen enkle steg som forbedrer løpeteknikken, i følge Trine: 

 

  • Tenk fremover! Ha blikket fremover og skyt bryst og hofte frem. 
  • Når foten lander i bakken skal den ideelt sett lande fra midt på foten og fram til tåa, såkalt forfotsløping. Mange lander på hælen, noe som bremser løpssteget og gir mindre fraspark og fart. Tren på dette gradvis over tid, da det er en tilvenning for leggene.
  • Pass på at ikke stegene blir for lange, slik at du mister det viktige frasparket.
  • Tren kjernemuskulaturen og styrke i de store muskelgruppene for å bli en sterkere løper. 
  • Bevegelighet og stabilitet er også viktig, som yoga.
  • Vil du bli en bedre løper, så løp! Man blir god i det man gjør mye. Tenk lett, ikke at det er tungt.

 

Sist endret - 15 april 2016

Relaterte butikker

Sats