Meny
 

Slik får du gode treningsrutiner

Jogging på stranden

I januar gyver mange løs på treningen, men for mange tar det få uker før motivasjonen forsvinner. Personlig trener Erik Sunde vet hvordan du kan få gode treningsrutiner.

 Erik Sunde er utdannet personlig trener og vet derfor en del om hva som skal til for å klare å klatre over dørstokkmila også etter januar.

– Det viktigste er å ha et mål og å finne ut hvorfor man har nettopp det målet, sier den personlige treneren.

– Ved mangel på motivasjon kan det helt klart hjelpe å minne seg selv på hvorfor du vil dette, legger han til.

 

 SPREKE RÅD: Personlig trener Eirik Sunde ved Sats Storo kan mye om både trening og kosthold.

 

Prøv deg frem

Han innrømmer at dette alene vanskelig vil kunne føre til at du når målet ditt.

– Det er minst like viktig å finne en treningsform du liker, slik at du ikke blir lei treningen med én gang, sier Sunde.

Han anbefaler derfor å prøve ulike aktiviteter før man bestemmer seg for hvilket program man skal følge.

– Har du meldt deg inn i et treningssenter, så gå på for eksempel ti forskjellige timer for å se hva som passer deg, sier han, men legger til at treningsformen må være tilpasset målet.

– Ønsker du for eksempel å bygge muskler, er det jo en form for styrketrening du i hovedsak skal drive med, sier han. 

 

Her er noen tips til enkle treningsøvelser 

Viktig med nok næring

Ifølge Sunde er det mange som ønsker å gå ned noen kilo før sommeren. Den personlige treneren understreker overfor disse at det er viktig å få seg nok næring – selv om man ønsker å gå ned i vekt.

– Regnskapet skal gå i minus, det vil si flere kalorier ut enn inn. Et kaloriunderskudd på rundt 500 kalorier kan gi et vekttap på omtrent en halv kilo i uken. Samtidig trenger kroppen næring, og etter trening er det viktig å fylle opp glykogenlagrene. En banan og en proteinbar i løpet av en halvtimes tid etter trening er fint når man er på farten, forklarer han.

 

Kostholdet er like viktig som trening når man skal ned i vekt

 Han sier videre at hvis man ved ønske om vektnedgang spiser for lite, vil kroppen tilpasse seg dette og hvileforbrenningen vil dermed gå ned.

– Går kroppen i forsvarsmodus, risikerer du at vekta holder seg uforandret, sier Sunde og viser til at liten fremgang kan gå på motivasjonen løs.

– Samtidig skal man ikke være for opptatt av selve vekta. Muskler veier mer enn fett, og derfor kan du til og med gå opp i vekt hvis du trener mye styrketrening, understreker han. Er du usikker på hva du bør spise for å gi kroppen den næringen som trengs for å bygge muskler, har vi snakket med kostholdsveileder Brit Evensen om hennes tips til et sukkerfritt kosthold.

  

Bruk fagpersoner

Et siste tips fra Sunde er at man ikke skal være redd for å spørre om hjelp, enten det gjelder motivasjon, teknikk eller andre ting.

– Trener du feil, får du dårligere resultater. I verste fall kan feilene være skadelig for kroppen din, advarer han.

Han anbefaler derfor alle å få en personlig trener eller annen fagperson til å hjelpe til med å komme i gang med treningen.

– Da får man et tilpasset program som vil gi progresjon uke for uke. I tillegg får man informasjon om riktige teknikker og om ønskelig kostholdsveiledning, forklarer Sunde. Riktig utstyr er også viktig når du trener. Du kan for eksempel unngå skader med riktige såler. Det kan også være litt mer motiverende og trene når man har fine treningsklær, eller gode joggesko. 

 

Her er noen fine hjelpemidler til å holde på treningsmotivasjonen: 

 

Sportsklokke fra Polar / 2599,- / Lefdal

Treningstrøye for dame / 349,- / G-Sport

4kgs manualer fra Casall / 499,- / G-Max

Casall yogamatte / 449,- / G-Sport

Treningstights fra Frank Shorter / 299,- / G-Max  

Proteinbar / 30,- / GetFit

Sist endret - 09 februar 2017